Kijkt

MODERN FAMIlY

S01-08

Een paar dingen die in me opkwamen toen ik voor het eerst Modern Family keek, een serie die bejubeld wordt vanwege de intelligente humor, "loveable characters" en progressiviteit:

1. Waarom geven de mannen van het homostel elkaar nooit een kus?
2. Wacht even hoor. Dus dit gaat over een oude vent met een (veel) jongere echtgenote (baanbrekend!), waarbij
3. zij thuis blijft voor haar kind & huishouden terwijl hij voor de broodwinning zorgt,
4. en dat is in het andere gezin ook zo.

Modern family?

En hold the fuck up, bonuspunt 5: Ik weet dat de betreffende actrice ouder is dan het meisje dat zij speelt, maar het personage Haley is in het eerste seizoen hooguit 16 jaar. Ik begrijp dat er al heel handig is vastgesteld dat Haley korte rokjes en anderszins sexy en ‘provocatieve’ kleding draagt, maar oversized t-shirts die, o, oeps!, hihihi, van een schouder glijden en de bikini eronder laten zien; kom op. Dat is geen Puber; dat is Pirelli.

Doelgroep

Het lichaam van de zestienjarige Haley wordt dus geërotiseerd voor... wacht, voor wie eigenlijk? Wie is er into zestienjarige meisjes behalve zeventienjarige jongens? Is dat de doelgroep van Modern Family, onzekere puberjongens? Is punt (1) bedoeld om ze niet op ideeën te brengen, punt (2) om ze hoop te geven voor de verre toekomst, en punt (3) bedoeld voor de iets nabijere toekomst waarin ze vast warm kunnen draaien met een eerste echtgenote? Want dat zou punt (4) verklaren: maak je geen zorgen, zeventienjarige jongen; met die gemiddeld lagere cijfers en dito kwalificaties word je echt niet zomaar huisvrouw; daar hebben we namelijk je slimmere maar aanstootgevende klasgenotes voor.

O ja, ik ging je vertellen waarom je wél naar Modern Family moet kijken.

Modern Family is fantastisch.

Er lijkt echter een soort discrepantie te bestaan tussen de intenties van de makers van de serie, en de belangen van de producent. Het is alsof er bij de tekstlezing van het nieuwste script, altijd iemand van ABC aanwezig is die na elke goed getimede grap zegt: "That's great. That's really great. You know what would make this scene even more great? If Haley, like... fell into a pool. Of mud. With other chicks", en de makers met veel pijn en moeite het ergste seksisme hebben weten te verdunnen tot waar we nu naar kijken.

Maar als je daar doorheen weet te kijken - wat niet heel moeilijk is, want Modern Family is fantastisch (ja, dat zei ik al) - zie je vanzelf hoe waanzinnig goed de serie in elkaar steekt.

Stereotypen

In principe volgt Modern Family heel strak één van de basisprincipe van de sitcom, namelijk het uitmelken van menselijke en situationele clichés (een vriendin noemde de serie een "festival van stereotypen"). Niks of niemand wordt gespaard, iedereen is even hard de lul. In sommige recensies werd dit gegeven als de grote kwaliteit van de serie gezien en ik vraag me dan altijd af of die recensenten weleens televisie kijken. Of twaalf zijn.

Want KOM OP MENSEN. Dharma & Greg: blotevoetenhippies vs. Republikeinse upper class. All In The Family: racistische mopperkont en werkloze Pool. Married With Children (hi, Al): white trash. The Bing Bang Theory: nerds.

"Iedereen wordt gestereotypeerd, niemand wordt gespaard; zó bijzonder!"

 

Grote kin

Even voor de duidelijkheid: stereotypen maken the sitcom go round. Stereotypen zijn voorspelbaar, herkenbaar, makkelijk om te haten en om van te houden. Zet er een paar bij elkaar in een New Yorkse koffiebar/een penthouse/een kantoor, en je hebt conflict (en hilariteit). Daarom is het ook zo storend als stereotypen niet goed worden uitgewerkt (door de schrijvers, de regisseur, de acteur). Als personages alleen maar racistisch, seksistisch of nerdy zijn, worden ze als een sloppy uitgevoerde karikatuur waarbij de tekenaar alleen je inderdaad opvallend grote kin grotesk in beeld heeft gebracht, maar verder niets aparts aan je heeft opgemerkt dat hij de moeite van het weergeven waard vond.

Om die reden trek ik persoonlijk The Big Bang Theory niet zo goed. Het leunt mij te veel op dat hele 'socially awkward gasten zeggen tweeëntwintig minuten lang socially awkward dingen, maakt niet uit wat precies', en de enige manier waarop ze het stereotype van de hyperintelligente vrouwelijke nerd weten te counteren is door haar dikke tieten steeds goed in beeld te brengen.

Sorry.

Modern Family is behoorlijk behoudend, in zowel genre als inhoud. Het enige redelijk unieke wat ik kan bedenken is dat de serie geen hoofdpersonen kent (al wijzen sceptici erop dat het witte heterogezin meestal letterlijk in het middelpunt staat).

Sneaky

Wat ik er zelf zo goed aan vind, is de gelaagdheid: van de karakters, van de grappen, van het script. Ik heb zelden personages gezien die zo consistent blijven zonder vervelend te worden. Waarschijnlijk kan dit omdat de karakters op een sneaky manier veel complexer zijn dan je bij sitcoms zou verwachten - en de acteurs zo goed zijn dat ze die ruimte volledig kunnen benutten. Een mooi voorbeeld hiervan is Phil: ik heb meer dan eens mensen horen zeggen dat ze hem vreselijk irritant vonden, tot ze ineens van hem gingen houden. Ik had dat ook. Ik vond Phil zo'n sukkel. Hoe kon zo'n intelligente, bloedmooie, georganiseerde vrouw als Claire getrouwd zijn met zo'n nietszeggende lamzak als hij? Tot je ineens ziet dat Claire ook gewoon een vreselijk mens is. En Phil stiekem ook gewoon alles voor elkaar krijgt. Ha, er is zelfs een hele aflevering gewijd aan de vraag: "Is Phil hot?". Wacht maar.

Lunch

Mijn kantelscène kwam toen ik op een middag een harde deadline had en dus op de bank Comedy Central lag te kijken met een zak lunch op schoot.

De kantelscène is de scène waarin het hele beeld dat ik tot dan toe van een serie had, omver wordt gekieperd, om plaats te maken voor een mening die haaks staat op de vorige. De aflevering heet Benched, en dit is wat je moet weten voor het kijken: Claire heeft het er al moeilijk genoeg mee dat haar oudste dochter haar niet meer nodig heeft, maar nu is ook haar middelste kind, Alex, ineens de puberteit ingeschoten. Alex wil niet samen met haar moeder worden gezien in the mall en sist haar weg als ze te dicht bij haar en haar vriendinnen in de buurt komt. Claire moet in de auto wachten, wat ze vreselijk vindt, maar wat ze doet. En dan komt Alex twintig minuten te laat bij de auto aan.


Kantelscène

[Verhaal loopt hieronder door.]

 

(Ik, na het zien van die scène.)

Ik vind alles aan deze scène prachtig. Die opbouw van ergernis over het moeten loslaten naar de sentimentaliteit van het kunnen loslaten. Dat zorgvuldige inzetten van het cliché van de all-American soccer mom. Die subtiele verandering in Claires blik zodra Alex begint over geld. Plus, ik hou ervan als irritante kinderen op hun nummer worden gezet. Ik zag het, ik gaf Claire een high five, ik gaf de serie toch maar een kans. Inmiddels ben ik tweemaal acht seizoenen en bijzonder veel Comedy Central-herhalingen verder en nog steeds groot fan.

Wat mijn initiële vragen betreft, weet ik inmiddels:
1. Omdat, hoewel dit soort series kunnen bestaan bij de gratie van een in onderlinge samenstelling divers publiek, commerciële televisiezenders nog altijd uitgaan van de straight male gaze, van het mannetje dat mee moet blijven kijken omdat hij uiteindelijk over de aankopen beslist die de vrouwtjes in de aangrenzende reclamezendtijd zien, en je met deze fijnbesnaarde hetero-alfa's geen enkel risico moet nemen;

2. straight male gaze;
3. idem;
4. idem.

Bonus 5 o ja idem.

Maar er is verder weinig om niet van te houden:

Phil: "In nature fathers are known to eat their young. Is it because they are delicious? No. It’s because they want to give their female: bear, giraffe, what have you – the honeymoon they never had. Just to be clear I’m not condoning eating your kids, but I sure as heck don’t mind if giraffes do it."

 

 

 

Modern Family is te zien op Comedy Central (t/m seizoen 8)
en via Netflix (op het moment van schrijven t/m seizoen 7).

 


ZE HEEFT OOK NOG ANDERE HOBBY'S

Kijkt

Gaat

Leest

Ontmoet